Mind máig a K vitamin (K1 vitamin, filokinon) élettani szerepéről az volt ismert, hogy segíti a kalcium csontokba történö beépítését. A K2 vitamin (menakinon) felfedezése azonban fényt derített a K vitamin egy másik szerepére: nevezetesen, hogy gátolja a kalcium lerakódását az erek falában, azaz gátolja az erek meszesedését is.
A K2 vitaminnal történő vizsgálatok egyben azt is kiderítették, hogy jóval hatékonyabb, mint a K1 vitamin; mind a kalcium csontokba történö beépülését segítő, mind pedig az erek meszesedését gátló hatását tekintve.
Az intenzív vizsgálatok szintén kimutatták, hogy az iparosodott országokban élők nagy többsége K vitaminban hiányt szenved. Az optimális napi bevitel 100-120 mg lenne, amivel szemben azonban átlagosan 60-80 mg-hoz jutunk naponta (főként fermentált ételekből, pl. sajtokból).
Ugyancsak vizsgálatok bizonyítják, hogy egy napi "extra" 40-50 mg K2 bevitel többek között elengedhetetlen szerepet játszik a kalcium csontokba történő beépítésében, illetve az érfalak meszesedésének megelőzésében is. Ezáltal fontos szerepet játszik bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megakadályozásában. Ezért fontos, hogy a D vitamin mindig K2 vitaminnal együtt kerüljön bevitelre.
A K vitaminokról korábban csak azt feltételezték, hogy csak a véralvadásban töltenek be fontos szerepet. A legutóbbi tíz év kutatásaiból azonban tudjuk, hogy - farmakológiai tulajdonságai miatt elsősorban - a K2 vitamin úgynevezett kofaktorként funkcionál számos más élettani és biokémiai folyamatban.
Jelentősebb mennyiségben "aromás" sajtokban található. Ezekből 12-15 dekagramm fedezi a napi K2 igényt.
A K2 vitamin-hiányos állapot ma már általánosan jellemző az európai emberre.
Egy friss, több mint húszezer (35-64 éves) résztvevőt 10 éven keresztül megfigyelő vizsgálat kimutatta, hogy a megfelelő K2 vitamin szint a rák ellen is véd!
Azt találták, hogy a vizsgált 10 év alatt 1 755 megfigyeltben fejlődött ki rák; jellemzően azokban, akik a plazma K2 szint alacsonyabb volt, mint az átlag. [K. Nimptsch, S. Rohrmann, R. Kaaks, J. Linseisen: K. Nimptsch, S. Rohrmann, R. Kaaks, J. Linseisen: Dietary vitamin K intake in relation to cancer incidence and mortality: results from the Heidelberg cohort of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-Heidelberg), American Journal of Clinical Nutrition, 2009].
Hasonló eredményt kapott egy másik kutatócsoport, amikor a lymphoma (a nyirok rendszer rákja) előfordulás és a K vitamin szint közötti összefüggést vizsgálták: azok esetében, akiknél 108 mikrogram alatti volt a napi K vitamin bevitel, 45 %-kal magasabb volt a lymphoma megbetegedés gyakorisága (101. Annual Meeting of the American Association for Cancer Research)
Kinek ajánljuk?
Mindazon fiataloknak, aktív nőknek, menedzsereknek, akiknek fontos, hogy ebben a rohanó világban is figyeljenek szervezetük egészségére, hiszen a K2 vitamin fontos szerepet játszik bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megakadályozásában. Időseknek szintén ajánlott a szedése, hiszen a K2 vitamn nemcsak a kalcium csontokba történö beépülését segíti, de az erek meszesedésére is gátló hatással van.
A K2 életkiegészítő vitaminkapszula használata:
Egy kapszula naponta. Egy doboz K2 vitaminkapszula 30 db kapszulát tartalmaz, amely egy hónapra elegendő mennyiség

